• 'In logistiek liggen de opportuniteiten nog voor het grijpen'

    Waarom hebt u dan de transportactiviteiten niet uitbesteed?

    Denutte: "Voedingsproducten zijn delicaat en we hebben die kennis nu in huis. Onze eigen chauffeurs geven ook de extra service die soms nodig is op het terrein. Onze transportactiviteit is nu rendabel."

    U realiseerde de turnaround in de crisisjaren 2007-2009. Hoe hebt u dat gedaan?

    Denutte: "Ik had al eens een turnaround meegemaakt bij Werf- en Vlasnatie (zie 'Het leven is aan de durvers'), maar daar ging alles veel sneller. Bij De Rocker Logistics deed ik er drie jaar over om uit het dal te klimmen. Maar de boer ploegt voort, crisis of geen crisis. Opgeven staat niet in mijn woordenboek. Maar ik moet toegeven dat de crisis een ander man van mij gemaakt heeft. Ik ben toch harder geworden, merk ik. Met Werf- en Vlasnatie had ik enkel succes en groei gekend. Dat was nu wel even anders. In volle crisis kreeg ik meermaals te horen: "Man, verkoop toch die boel." Maar dat was geen optie. Ik heb me erdoor geworsteld met de hulp en het advies van goede vrienden, die ik gebruikte als klankbord. Ik heb nachten liggen piekeren. Nu ben ik blij dat ik doorgezet heb. De slotsom na die moeilijke jaren luidt: liever grote baas in een klein bedrijf dan kleine baas in een groot bedrijf."

    Wat zijn de grote principes van een goede turnaround?

    Denutte: "Die principes zijn overal grotendeels dezelfde. Alles begint bij een correcte diagnose. Als het nodig is, moet je elke steen omdraaien. Ik heb afscheid moeten nemen van onrendabele klanten en van minder rendabele activiteiten. Hier heb ik ook lijken uit de kast gehaald. In de transportsector was het vroeger nog een gebruik om chauffeurs 'creatief te betalen'. Met dat soort praktijken heb ik direct afgerekend. Het resultaat was dat ik meteen twee derde van mijn chauffeurs kwijt was. Maar mijn imago was me meer waard dan oude gebruiken in stand te houden.

    "In een tweede fase moet je het vertrouwen zien te winnen van de mensen met wie je samenwerkt. Dat lukt het best door rechtstreeks met hen te praten. Je moet weten met wie je wel en met wie je niet verder kan. Wie gelooft in je plan? Van sommige mensen moet je dan afscheid durven te nemen, hoe hard dat soms ook is. Tot slot is ook je dashboard belangrijk: je moet weten wat geld opbrengt en met welke activiteiten je verlies lijdt."

    Wat brengt de toekomst voor De Rocker Transport?

    Denutte: "We willen geleidelijk blijven groeien in koelopslag en distributie. We zijn al gegroeid van 3000 naar 20.000 palletplaatsen in onze gekoelde opslag. Mijn droom is naar 50.000 te gaan. In Baasrode, twintig kilometer van Wetteren, heb ik een oude industriële site van 2 hectare gekocht, goed voor 10.000 vierkante meter extra opslagruimte. We zitten er op 7,7 kilometer onze belangrijkste langetermijnklant, Barry Callebaut, die in Wieze de grootste chocoladefabriek ter wereld heeft. Beter kan ik mijn klant niet dienen. Bovendien ligt de site naast de Schelde. Dat opent perspectieven. De binnenscheepvaart zal alleen maar in belang toenemen. In 2016 investeer ik 1,5 miljoen euro in nieuwe gebouwen in Baasrode. Dat levert 5700 bijkomende palletplaatsen op."

    Zou u het zien zitten om sneller te groeien door samen te werken met een concullega?

    Denutte:"Zeker, maar niet in de transportsector, wel in de logistieke sector. In de transportsector wordt vandaag in het beste geval gerekend met rendementen van 2 tot 3 procent. Nog meer bedrijven werken er met verlies. Het is ook een vervuilende sector die de klassieke denkpatronen moet doorbreken. In de logistiek liggen de opportuniteiten nog voor het grijpen."

    16/12/15 om 17:30 - Bijgewerkt om 17:44